De zomer in met StapAf “Kunst in de Leiestreek”

Toerisme Oost-Vlaanderen publiceert haar zomereditie van het gratis fiets- en wandelmagazine  StapAf. Meer dan 40.000 abonnees krijgen het magazine rechtstreeks in de bus. Het hoofdthema van deze editie is ‘Kunst in de Leiestreek’, met een fietstocht door een schilderachtig landschap.

Fietsers Deinze - Louis Bruyneel
De populariteit van het gratis fiets- en wandelmagazine StapAf blijft stijgen. Het abonneebestand verdubbelde in drie jaar tijd naar meer dan 40.000 abonnees. StapAf bereikt zo naar schatting minstens 100.000 lezers. Dat is goed nieuws voor de Oost-Vlaamse horeca- en cultuursector die consequent op de voorgrond worden geplaatst. Ook in deze editie gaat StapAf op zoek naar de mooiste plekjes langs de fiets- en wandelnetwerken van Toerisme Oost-Vlaanderen. Met een hoofdreportage over de Oost-Vlaamse Leiestreek krijgen het Museum Dhondt-Dhaenens, het Roger Raveelmuseum en het Museum van Deinze en de Leiestreek een duwtje in de rug. Zij organiseren vanaf eind juni tot eind september hun vijfde Biënnale van de Schilderkunst. StapAf geeft haar lezers een fietsroute cadeau die de drie musea met elkaar verbindt en tegelijk ook Kasteel Ooidonk aandoet. Het magazine bundelt gewoontegetrouw vijf fietsroutes in een uitneembaar routeboekje. Op vraag van haar lezers werd het wandelaanbod in dat routeboekje verhoogd van een wandelroute naar drie.

De opinie van de StapAf-lezers ligt Toerisme Oost-Vlaanderen nauw aan het hart.  Dat bevestigt ook de gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Oost-Vlaanderen, Eddy Couckuyt. ‘We peilen regelmatig naar de opinie van onze lezers’, zegt de gedeputeerde. ‘En telkens wanneer we dat doen krijgen we een overweldigende respons. Bij onze laatste enquête, eind 2015, vulden 6.070 abonnees de volledige vragenlijst in. Dat getuigt van betrokkenheid bij onze lezers, maar het getuigt ook van tevredenheid over het magazine. En dat zien we letterlijk terug in de cijfers. Voor ons is het vooral interessant om te zien wie onze lezers zijn, wat ze graag doen in hun vrije tijd en hoe we hen steeds beter kunnen informeren over onze provincie. En daar houden we rekening mee.’ De meest succesvolle rubriek in StapAf blijft het routeboekje. Liefst 87% van de StapAf-lezers geeft aan dat zij minstens één route uitproberen. 57% fietst zelfs meerdere routes. Meer dan 70% stapt minstens één wandelroute uit StapAf. Verrassend nieuws is ook dat 78% van de ondervraagden bevestigt dat ze zich door de rubriek ‘Verblijf’ laten inspireren om in Oost-Vlaanderen te komen overnachten. En dat alles brengt uiteraard geld in het laatje bij de toeristische sector. ‘StapAf blijft ons belangrijkste marketingkanaal’, voegt de gedeputeerde nog toe. ‘Het is gratis voor de lezers en het brengt overduidelijk op voor de sector, want we krijgen het bewijs zwart op wit dat het wordt gelezen én gebruikt om Oost-Vlaanderen te bezoeken. En niemand komt langs met een lege portemonnee.’

Wie StapAf nog niet ontvangt, kan zich abonneren via www.stapaf.be. StapAf kan je ook digitaal lezen op Issuu.com. Een deel van de gedrukte oplage komt ook bij de Oost-Vlaamse diensten voor toerisme en de infokantoren terecht, in 63 gemeenten.  De laatste zes edities van StapAf werden verzorgd door het Gentse bureau Stapel.

Vrijwilligers met een passie voor #Deinze

Wil je mee helpen aan dit vrijwilligersinitiatief contacteer ons en maak ook deel uit van deze gekke bende!

Dit vind je misschien ook leuk...