Theatergroep Vooruit speelt “Hamlet” van Shakespeare
‘To be or not to be ?’ Zijn of niet zijn ? Of liever: Is het nog wel de moeite om te zijn? Is het leven nog wel speelbaar ? Daarover gaat het in “Hamlet”, een vierhonderd jaar oude tragedie van William Shakespeare, die bij theatergroep Vooruit in première gaat op zaterdag 27 april. Regisseur Dirk Van Vaerenbergh, die drie jaar geleden de “Drie Stuivers Opera” van Bertolt Brecht deed daveren in de Palace, maakte van deze Hamlet een hedendaagse, ietwat anachronistische voorstelling met i – phones en zonder historische kostuums. “Want dit stuk gaat over de actualiteit. Het gaat over Cyprus, over Ford Genk, over de bankencrisis of hoe dat alles samen ons meer dan we denken uit evenwicht kan brengen”. “Hoe dat alles ons ook te krampachtig doet vasthouden aan wat we al schijnen te hebben.”
Hamlets vader is pas gestorven en zijn moeder is hertrouwd met de nieuwe koning, zijn oom Claudius. De geest van Hamlets echte vader waart echter ’s nachts nog rond het kasteel. Op een nacht vertelt de geest aan Hamlet dat hij werd vermoord en hoe dit gebeurde. Ook vertelt hij dat Claudius de moordenaar is. Hamlet weet niet wat hij moet doen. Spreekt de geest de waarheid of proberen duistere krachten hem tot slechtheid te verleiden? Moet Hamlet wraak nemen op Claudius?
Maar Hamlet twijfelt. Hij is niet de strijdbare held die je zou verwachten. Hij is een held die in de knoop ligt met zichzelf. “Meer dan de tragedie van de wraak, is Hamlet dan ook de tragedie van de twijfel, van de existentiële twijfel, de twijfel die ons laf maakt”, legt Dirk Van Vaerenbergh uit. “Daarom wil ik tijdens deze voorstelling ook een publiek dat piekert. Daarom laat ik op mijn toeschouwers de tele – enquêteurs van het theater los. En zij stellen de mensen vragen: “Is er leven na de dood?”, “Kan je sterven aan een gebroken hart ?” “Kan je gek worden van ontrouwe liefde” ? “Is zelfmoord niet dapperder dan leven ?” Wie naar Hamlet komt kijken, blijft dus niet buiten schot. Hij wordt heen en weer geslingerd in de axiale honingraadtrommel van de publieke opinie, de deeltjesversneller van onze meningencultuur.
Hamlet, dat is de “eenzaamheid van de egel” die de lengte van zijn stekels vreest, die de hemel draagt omdat de aarde te zwaar om torsen is. Hamlet, dat is de “twijfel om over te steken”. “Denk aan de emigratieprogramma’s op televisie”. “Hoe mensen soms al met hangende pootjes terugkeren vooraleer ze goed en wel vertrokken zijn”. “Want niets is sterker dan de twijfel, de twijfelt verlamt ons, leidt ons af van de actie.”
En toch aan actie geen gebrek in Hamlet. “De helden vallen als vliegen”. Maar, er is veel “collateral damage” bij. Zo sterft Ophelia als ze vanuit een boom in een beek valt. Of sterft Gertrude omdat ze vergiftigd wordt door wijn die voor prins Hamlet bedoeld was.Het is vooral een kwestie van “op het verkeerde moment op de verkeerde plaats te zijn met de dood tot gevolg.”
En om de dood een gelaat te geven, creëert Van Vaerenbergh een nieuw personage, van een jong meisje dat bloemen uitdeelt. Bloemen als voorbode van het einde. Alleen Horatio zal geen ruiker krijgen. Hij overleeft.
Het drama ontwikkelt zich op de cadans van raak gekozen muziek. De woorden zijn gezet op de tonen van Pedro Almodovar, Antonio Vivaldi en Alexander Borodin. Het vraagt van de acteurs, die klein en sober spelen afwisselen met artificieel artistiek spelen, een groot gevoel voor timing. Naast de acteurs in het ‘ensemble’ bestaat de cast verder uit Jonas Van Vynckt (Hamlet), Kris Mattheeuws (Claudius), Christel Detavernier (Gertrude), Tessa Acar (Ophelia), Timothy Van Wonterghem (Laertes), Tim Verleyen (Horatio), Koen Schoors (Polonius), Hanne Billiau (Guildenstern), Fien De Baere (Rosencrantz), Henk De Graeve (doodgraver/toneelkoningin), John Lammertijn (doodgraver/toneelkoning), en Kaat Mattheeuws (Julia). De acteurs zijn van alle generaties en dat is een bewuste keuze. “Ik wou een doorsnee van de samenleving Hamlet laten spelen. Want op existentiële levensvragen staat geen leeftijd. Daarom doen er ook een aantal spelertjes van jeugdtheater Crea mee. “
Hamlet staat ten slotte ook voor humor. “Zo laat ik de hoofdrolspelers samen met het ensemble opdraven in een geïmproviseerd toneeltje binnen het toneel. De ene beeldt er een boom uit, de andere een bloem, een steen of de zon. Heel geestig spelen ze dat, net zoals trouwens ook de dialect sprekende doodgravers op de lachspieren zullen werken.”
Patricia Minnens en Caroline Van Bellingen verzorgen aan de zijde van regisseur Dirk Van Vaerenbergh de algemene leiding van deze productie. Marcel Wanseele vervaardigde het decor, Joakim Geiregat en Herwin Vandamme bedienen het licht.
“Hamlet” speelt op 27 april, 3, 4, 10 en 11 mei 2013 telkens om 20u, in zaal Palace, Markt 32, Deinze. Reserveren is een must en kan op 0485 32 13 60 of elektronisch via [email protected]. De prijs per voorstelling is 9.5 euro en 8 euro voor studenten en senioren. Meer info op www.vooruitdeinze.be
[mapsmarker marker=”30″]