Make-over en nieuw logo voor Brieljant

De vrijwilligers van Brieljant en regelmatige bezoekers van het jeugdhuis gaven aan sfeer en gezelligheid te missen in de instuifruimte. Na twintig jaar jeugdhuiswerking in Brieljant, leek het de jeugddienst dan ook het ideale moment om daar verandering in te brengen. Brieljant vond in Erasmusatheneum Deinze de ideale partner om de muren van het jeugdhuis in een nieuw kleedje te stoppen. Om een volledig nieuwe start te kunnen nemen, werd er ook beslist om een nieuw en fris logo te laten ontwerpen door jongeren zelf. Dat nieuwe logo zal vanaf nu, met dank aan de leerlingen van de richting schilderen en decoratie van het Erasmusatheneum, op de muur van het jeugdhuis prijken.

De jongeren zelf het nieuwe interieur van de instuifruimte mee laten vorm geven, was essentieel. Daarom werd er contact opgenomen met de verantwoordelijke van de richting schilderen en decoratie van het Erasmusatheneum in Deinze, Dirk Geiregat. Hij was onmiddellijk enthousiast om de schilderwerken in de instuifruimte door de leerlingen te laten uitvoeren, waardoor er een fijne samenwerking ontstond.

De jongeren konden via een participatieproces de kleuren bepalen waarin de muren van het jeugdhuis geschilderd zouden worden. Een warme grijze en een warme rode tint kwamen als favorieten uit de bus. Daarna staken de jongeren van het Erasmusatheneum de handen uit de mouwen om de volledige instuifruimte van Brieljant te voorzien van een nieuw likje verf. Hierbij werd ook rekening gehouden met de vraag van jeugdverenigingen om een muur in magneetverf te krijgen, zodat er in het jeugdhuis meer ruimte is om affiches op een nette manier op te hangen. Deze muur werd voorzien in de gang richting de toiletten. Jongeren kunnen er in één oogopslag zien wat er de komende periode allemaal te beleven valt in Deinze en omgeving.

Het schilderen van de muren is een eerste stap in het vormgeven van een nieuw en gezellig interieur. Daarnaast zal er gewerkt worden met hout en sfeervolle, warme kleuren om van de instuifruimte een gezellige plek te maken waar jongeren graag vertoeven. Later worden nog nieuwe zetels aangekocht.

Nieuw logo

Om het jeugdhuis na twintig jaar niet enkel door een nieuw interieur een nieuwe look te geven, leek het de vrijwilligers van het jeugdhuis aangewezen om ook het logo van jeugdhuis Brieljant te vernieuwen en zo met het jeugdhuis een nieuwe start te nemen. Het logo werd voor en door jongeren ontworpen. Er werd een oproep gelanceerd naar jonge grafische ontwerpers. Acht kandidaten dienden een voorstel in. Een jury, samengesteld uit deskundigen, beroepskrachten en vrijwilligers van het jeugdhuis, kon de acht kandidaten herleiden tot vier finalisten. In een volgende fase konden jongeren stemmen op hun favoriete ontwerp.

Het ontwerp van jeugdhuisvrijwilliger Ruben Galle werd als beste logo verkozen. In het logo herkennen we de letters B en J van Brieljant. De cirkel verwijst naar het samenkomen van jongeren op een gezellige, informele manier. De leerlingen van het Erasmusatheneum zullen het nieuwe logo groot op de muur van de instuifruimte aanbrengen, zodat het meteen bij het binnenkomen in het oog springt.

Info:www.deinze.be/jeugd

20 jaar geleden maakte Lee Vergeylen het eerste Brieljant logo.


Vrijwilligers met een passie voor #Deinze

Wil je mee helpen aan dit vrijwilligersinitiatief contacteer ons en maak ook deel uit van deze gekke bende!

Dit vind je misschien ook leuk...