Sp.a Deinze wil geen blinde besparingen bij De Lijn
Sp.a Deinze wil geen besparingen bij De Lijn op de kap van gezinnen, jongeren en gepensioneerden nu er steeds meer en meer berichten opduiken over tarief verhogingen. Voor hen moet De Lijn zich wel blijven inzetten op een betere dienstverlening.
Vlaanderen voerde jarenlang een beleid om het openbaar vervoer te promoten. Met resultaat. Vlaanderen zag de jongste vijf jaar een fenomenale stijging van de prestaties van het openbaar vervoer. Het aantal voertuigkilometers gereden door de Lijn is enorm gestegen. Ook het reizigersaantal steeg de voorbije jaren spectaculair.
Dit succes komt er niet zomaar, maar dankzij forse inspanningen zowel in verbindingen en comfort, als in de prijspolitiek. “We zullen niet accepteren dat dit succesverhaal wordt aangepakt. Openbaar vervoer zorgt niet alleen voor een betere, duurzame mobiliteit, het heeft ook een belangrijke sociale rol”, aldus fractieleider Willy Bekaert.
Het Vlaams Regeerakkoord is zeer uitgesproken: ‘We bereiken een hogere kostendekkingsgraad zonder in te boeten op comfort en dienstverlening’, alsook ‘buiten de jaarlijkse indexering zullen de tarieven van De Lijn niet stijgen’. Het klopt dat De Lijn in de nieuwe beheersovereenkomst 2011-2015, die begin 2011 in voege ging, de opdracht kreeg om scenario’s aan de Vlaams Regering voor te leggen om de kostendekkingsgraad te doen stijgen. De kostendekkingsgraad is het aandeel van de totale werkingskost dat door de reizigers zelf wordt betaald.
“Een gezonde bedrijfsvoering en efficiënt financieel beheer mogen niet leiden tot hogere tarieven of een afbouw van het openbaar vervoer in kwaliteit en kwantiteit”, zegt voorzitter Freija Dhondt.
“We begrijpen dat vandaag iedereen de tering naar de nering moet zetten. Besparingen zijn noodzakelijk, maar lineaire besparingen op kap van gezinnen, jongeren en gepensioneerden zien wij absoluut niet zitten”, besluit Josiane Claerhout.