De leerlingenraad van Leiepoort Sint-Vincentius nodigt uit naar de debatten over de eindtermenactie.

Vrijdag 26 februari trokken leerkracht Vicky Van de Walle en leerlingen Elise Lanneau en Chloë Permentier naar het Vlaams Parlement voor een studiedag rond de eindtermen.  Minister Crevits wil graag horen wat leerlingen vinden dat zij moeten leren in het secundair onderwijs. Leiepoort Sint-Vincentius krijgt de kans de leerlingen te bevragen en tegen 22 april naar de minister door te sturen wat zij belangrijk vinden om te leren op school.  Een unieke kans!

Fase 1:
Alle leerlingen krijgen uitleg wat eindtermen zijn en wat de bedoeling van het project is.

Fase 2:
Maandagmorgen 14 maart staan leerlingen van de leerlingenraad aan de schoolpoort met chocotoffs en andere snoepen met een papiertje rond.  De leerlingen deponeren hun snoeppapiertje in de stembus van hun keuze:

1) Ik vind het belangrijk dat het secundair onderwijs voorbereidt op het latere werk.
2) Ik vind het belangrijk dat het secundair onderwijs zorgt voor een persoonlijke ontwikkeling van de leerling.
3) Ik vind het belangrijk dat het secundair onderwijs zorgt dat leerlingen klaar zijn voor de maatschappij.
4) Ik vind het belangrijk dat het secundair onderwijs ervoor zorgt dat leerlingen de weg kennen en de vaardigheden bezitten om levenslang te leren.

Het onderwerp met de meeste stemmen wordt meegenomen naar fase 3.

Fase 3:
Rond het onderwerp dat uit de stembussen kwam wordt een debat gehouden per graad.  De gespreksleiders zijn Elise en Chloë die naar Brussel gingen.  In het debat spreken twee mensen van het beleidsteam van de school, drie leerkrachten en de leerlingen.
De debatten vinden plaats op volgende momenten:

Derde graad: donderdag 17 maart van 13u55 tot 14u45
Eerste graad: vrijdag 15 april van 8u20 tot 9u10
Tweede graad: vrijdag 15 april van 9u10 tot 10u00

Fase 4:
Alle elementen worden opgelijst en doorgestuurd naar Brussel.  Deadline is 22 april

We zijn nu reeds benieuwd naar de keuze van onze scholieren!

Dit vind je misschien ook leuk...