Lokaal Loket helpt ouders opvang vinden voor hun baby of peuter

Vanaf 10 december helpt het Lokaal Loket Deinze ouders bij hun zoektocht naar kinderopvang in Deinze. Een opvangplaats vinden voor baby’s en peuters is niet altijd eenvoudig. De plaatsen zijn beperkt en ouders moeten ruim op voorhand beginnen zoeken naar een geschikte opvang. Daarnaast hebben ouders vaak heel wat vragen over de mogelijkheden. Via het Lokaal Loket Deinze wil het stadsbestuur ouders ondersteunen en begeleiden in deze zoektocht. 

De Vlaamse overheid zorgt dat baby’s en peuters terecht kunnen in een kwaliteitsvolle en veilige kinderopvang die voor iedereen toegankelijk is. Maar voor vele werkende ouders is het een hele klus om een geschikte opvang voor hun oogappeltje te vinden. Om deze zoektocht te vereenvoudigen streeft het Agentschap Opgroeien ernaar dat er in elke stad of gemeente een Lokaal Loket aanwezig is tegen 2023. 

Daarom besliste het stadsbestuur om een fysiek en digitaal lokaal loket kinderopvang op te richten in het Huis van het Kind.

“Het Lokaal Loket Kinderopvang kreeg in onze stad vorm in samenwerking met het Huis van het Kind en de stedelijke adviesraad kinderopvang” vertelt Trees Van Hove, schepen bevoegd voor kinderopvang. “In deze adviesraad zijn alle organisatoren van kinderopvang vertegenwoordigd. Van daaruit worden zij nauw betrokken bij de werking van het loket.”

Digitaal platform en fysiek loket

Ouders kunnen via hun vragen (type opvang, openingsuren, ligging, …) een geschikte opvang vinden op het digitaal platform https://lokaalloket.deinze.be. Je vindt er informatie over alle opvanglocaties in Deinze, je kan er je aanvragen indienen bij de locatie van je voorkeur en uiteraard het verloop van je aanvraag opvolgen.
“Het Lokaal Loket helpt om de toegang tot kinderopvang voor elke ouder laagdrempelig te houden” vervolgt Trees Van Hove. “Er is bijzondere aandacht voor kwetsbare gezinnen. Daarom hebben we in ons Huis van het Kind ook een fysiek loket waar ouders terecht kunnen voor inlichtingen, vragen over het digitale platform, ondersteuning bij het aanvragen van een attest inkomenstarief, …”

Centrale gegevensverzameling

Een belangrijke bijkomende functie is dat we via het Lokaal Loket het aantal unieke vragen, het aantal onbeantwoorde vragen en allerlei vragen naar specifieke opvang kunnen registreren.
We denken aan vragen naar inclusieve kinderopvang, dringende kinderopvang, kinderopvang met flexibele openingstijden, vragen van gezinnen die tot voorrangsgroepen behoren en vragen van kwetsbare gezinnen. Zo kan het lokaal bestuur een goed zicht krijgen op de totale vraag naar en het gebruik van kinderopvang. Centrale gegevensverzameling is een sterk instrument om een gericht totaalbeleid rond kinderopvang te voeren vanuit reële noden.

Info

Lokaal Loket Deinze

Huis van het Kind
Mouterijdreef 22
9800 Deinze
0499 71 30 46
[email protected]
Openingsuren: maandag 9 – 12 uur en woensdag 9-12 uur.

https://lokaalloket.deinze.be

Vrijwilligers met een passie voor #Deinze

Wil je mee helpen aan dit vrijwilligersinitiatief contacteer ons en maak ook deel uit van deze gekke bende!

Dit vind je misschien ook leuk...