sp.a wil ingrijpend mobiliteitsplan voor Deinze!

Begin deze week gingen Peeters & Pichal van radio 1 op zoek naar de gemeente met het drukste verkeer van het land. In de week viel Deinze nog net buiten de top 5, maar in het weekend staat Deinze op een weinig benijdenswaardige 4de plaats. Op zaterdag zijn er dus maar 3 gemeenten in héél het land waar het verkeer langzamer gaat. Tijd voor een ingrijpend mobiliteitsplan vindt sp.a Deinze!

“Het is natuurlijk al lang bekend dat Deinze qua mobiliteit een grote achterstand heeft ten opzichte van vergelijkbare steden. Het vele zware doorgaande verkeer is een belangrijke oorzaak. Het verkeer dat naar de E40 moet, rijdt immers al te vaak door Deinze. Terwijl ze beter langs de verkeerswisselaar van Zwijnaarde zouden gaan.”, zegt Yves Eggermont, verkeersspecialist bij sp.a Deinze. “We pleiten er al langer voor dat de stad de borden met de vermelding E40 zou weghalen. Wie naar de E40 wil, moet niet door het centrum, maar via de E17.”
Willy Bekaert, gemeenteraadslid: “Dit kan ook gestimuleerd worden door het doorgaand verkeer over de Gaversesteenweg, Volhardingslaan en Tweebruggenlaan te ontmoedigen met maatregelen zoals o.a. slimme verkeerslichten en intelligente- of turborotondes. We zijn bovendien nog altijd van mening dat we de rijrichting in de Tolpoortstraat beter zouden omdraaien.”

De vele grote winkelzaken langs de N43 zorgen natuurlijk voor extra drukte in het weekend. En maar goed ook, ze zorgen immers voor werk- en winkelgelegenheid in eigen streek. Maar shoppers die te veel in de file staan blijven op de duur ook weg. Het is daarom belangrijk dat we de verkeersproblemen aanpakken en dat we niet alle verkeer door het centrum van de stad blijven pompen.

“Enkele jaren geleden was sp.a Deinze grote voorstander van een ringweg. Deze kwam centraal te staan in de campagne van 2006 en onze partij drong herhaaldelijk aan op een haalbaarheidsonderzoek”, zegt Freija Dhondt, voorzitter sp.a Deinze. “Maar de CD&V-Open-VLD meerderheid voerde dit voorstel nooit uit.” De verkeersproblemen zijn ondertussen nog veel groter geworden, maar een ringweg is wellicht niet meer haalbaar. “Een functioneel en financieel haalbaar traject is bijna onmogelijk. Een ringweg betekent immers tientallen onteigeningen, van een groot deel splinternieuwe woningen, en enkele peperdure bruggen over het spoor en over de Leie. Lokale politici die met het oog op de verkiezingen in oktober nog een ringweg voorspiegelen als dé oplossing, zijn gewoonweg niet eerlijk tegen de mensen.”

Wouter Janssens, verantwoordelijke sp.a-werkgroep Verkeer, vult aan: “Hoezeer we ook houden van onze auto en de vrijheid die hij ons biedt wanneer we niet in de file staan, om het verkeer leefbaar te houden moeten we meer inzetten op alternatieve mobiliteit. Korte verplaatsingen te voet of met de fiets. Langere verplaatsingen met bus, tram of trein. En als het echt moet, toch de auto. We veranderen onze verplaatsingsmethode naargelang de noden van het moment, terwijl de stad hiervoor een gunstige omgeving schept. sp.a Deinze dringt er dan ook op aan om bij het verkeersbeleid meer rekening te houden met de noden van voetgangers, fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer.”
Sp.a Deinze kijkt alvast uit naar een nieuw mobiliteitsplan en draagt graag bij aan de duurzame mobiliteit voor de Deinzenaar!

Vrijwilligers met een passie voor #Deinze

Wil je mee helpen aan dit vrijwilligersinitiatief contacteer ons en maak ook deel uit van deze gekke bende!

Dit vind je misschien ook leuk...