Tussenkomsten Willy Bekaert sp.a op de gemeenteraad Deinze van 22 november 2012
Agendapunt 12: Blue-Bike – derde betalers overeenkomst – aanvulling voor het gebruik van een elektrische fiets
Trein en fiets een succesvolle combinatie
Trein en fiets, het is een succesvolle combinatie. Ongeveer 20% van de treinreizigers komt met de fiets naar het station, met uitschieters zoals Antwerpen-Berchem met 38%.
De teller van het aantal fietsparkeerplaatsen bij de stations heeft de 77.000 al overschreden en blijft maar stijgen.
Blue-bike voegt een interessante optie toe voor de fietsminnende reiziger. Met een enkele abonnementskaart van 10 euro staat er een fiets klaar bij 41 stations. Zeer recent is daar ook Oostende bijgekomen.
Met dit aanbod mikt Blue-bike op klanten die af en toe eens in een ander station afstappen, niet elke dag behoefte hebben aan een fiets of niet dagelijks de trein nemen. Ontlenen gebeurt aan het fietspunt en het terugbrengen van de fiets is nu ook mogelijk buiten de openingstijden (7-19 uur) door de aanwezigheid van veilige sleutelboxen.
Sinds kort worden er elektrische fietsen aangeboden in Hasselt, Gent en Leuven.
Wat voorziet de derde betaler overeenkomst voor onze inwoners?
De stad voorziet een tussenkomst in de ritprijs voor een gewone Bleu-Bike uitleenfiets aan 3 euro voor 18 uur gebruik of de ritprijs van een elektrische uitleenfiets aan 3 euro voor 3 uur gebruik.
Deze derde betalers regeling geldt voor de inwoners van Deinze voor Blue-Bike uitleningen op het grondgebied van Deinze en de andere 41 steden.
Toch nog opmerken dat de derde betalers overeenkomst voorlopig alleen van toepassing is in Deinze en Dendermonde.
Stemgedrag: ja
Agendapunt 16: gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan – voetbalterrein Sparta Petegem – definitieve vaststelling
Het ontwerp RUP is voorlopig vastgesteld in de gemeenteraadszitting van 23 augustus 2012 en beoogt het bestendigen van het voetbalplein en het uitbreiden van de site met een derde plein.
Deze terreinen zijn niet gelegen in een herbevestigd agrarisch gebied. Het plangebied sluit ruimtelijk aan bij de rand van de stedelijke kern van Petegem. Het voorliggend RUP strookt met de algemene ontwikkelingsprincipes betreffende stedelijke gebieden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 31 augustus tot en met 30 oktober 2012.
Er kwamen geen individuele adviezen binnen.
Het ontwerp RUP wordt gunstig geadviseerd door Ruimtelijke Ordening, afdeling Oost-Vlaanderen, door de provincie Oost-Vlaanderen en door de Gecoro.
Ten opzichte van het voorlopige vastgestelde RUP worden een aantal aanpassingen aangebracht.
Zo mogen wijzigingen van het reliëf geen verstoring van de waterhuishouding aan de aanpalende eigendommen veroorzaken.
Voor het opstellen van tijdelijke reclame, de opvang van hemelwater bij nieuwbouw- of vernieuwbouw en de aanleg van nieuwe verharde oppervlakten zijn bijkomende bepalingen opgenomen.
Voor de restperceeltjes met een agrarische bestemming tussen de Krekelstraat en het sportterrein wordt een herbestemming onderzocht.
Artikel 2 van het besluit vermeldt, dat het RUP voor advies aan de Bestendige Deputatie van de Provincie Oost-Vlaanderen en ter goedkeuring aan de Vlaamse Regering zal worden overgemaakt.
Het wijzigingsdecreet van 8 juli 2011 bepaalt dat de Bestendige Deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen het gemeentelijk RUP goedkeurt.
Echter bij de opmaak van een gemeentelijk RUP met een onteigeningsplan is de Vlaamse Regering bevoegd.
Na de definitieve goedkeuring biedt het RUP rechtszekerheid en creëert het een juridisch kader waardoor de ontwikkelingsmogelijkheden en beperkingen voor de sportsite Sparta Petegem duidelijk zijn vastgelegd.
Sparta heeft en bloeiende jeugdwerking, op de site zijn momenteel 28 ploegen actief?
De komst van een derde voetbalterrein biedt dan ook heel wat perspectieven!
Stemgedrag: ja
Agendapunt 17: gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan – voetbalterrein Zeveren – definitieve vaststelling
Op de gemeenteraad van 23 augustus 2012 werd de voorlopige vaststelling van het gemeentelijk RUP goedgekeurd.
Het voetbalterrein en de bijhorende accommodatie bestaan al sinds 1974.
De grondbestemmingen van de stad Deinze liggen vast in het gewestplan Oudenaarde dat werd goedgekeurd bij K.B. van 24 februari 1977.
Op de gemeenteraad van augustus 2003 werd een ontwerp BPA voor zeven zonevreemde terreinen en gebouwen voor sport-, recreatie-en jeugdactiviteiten goedgekeurd. Voor de regularisatie van het voetbalveld van Zeveren heeft men dan de inplanting van de kantine en de kleedkamers gewijzigd maar uiteindelijk werd deze locatie door de Bestendige Deputatie niet goedgekeurd.
De gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar heeft het voorontwerp ongunstig geadviseerd Het voetbalterrein van Zeveren ligt in een herbevestigd agrarisch gebied. Bijkomende ruimte voor sportaccommodatie en sportterreinen moeten conform de principes van gedeconcentreerde bundeling worden voorzien in de hoofddorpen en woonkernen.
Het bestendigen van een voetbalterrein in Zeveren gaat in tegen dit principe en is strijdig met het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen
Een andere opmerking is dat de problematiek van het voetbalterrein werd uitgesloten uit de bindende bepalingen van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan.
Bij de gedeeltelijke goedkeuring van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan werd in het besluit van de Deputatie aangegeven dat voorafgaand aan de opmaak van een RUP voor zonevreemde sport en recreatie in het buitengebied, het ruimtelijk gedifferentieerd beleid voor het buitengebied verder moest worden uitgewerkt. De Deputatie geeft nu een gunstig advies op voorwaarde dat een ruimtelijk gedifferentieerd beleid voor het buitengebied wordt opgemaakt.
Volgens de Gecoro, die een unaniem gunstig advies geeft, heeft het RUP betrekking op een bestendiging van een bestaande situatie zonder bijkomende uitbreidingen. De opmaak van een ruimtelijk gedifferentieerd beleid voor het buitengebied is niet nodig omdat in de deelgemeenten Meigem, Zeveren en Vinkt er geen enkele andere vraag is betreffende zonevreemdheid vanuit de sector sport en recreatie.
Echter kan de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar tijdens de verdere procedure
nog altijd beroep aantekenen. Het College kan dan nog altijd een verweerschrift indienen en het is de bevoegde minister die uiteindelijk de knoop zal doorhakken.
Hopelijk komt er, na bijna 40 jaar, een einde aan de zonevreemdheid van de sportsite Zeveren.
Stemgedrag: ja
Agendapunt 19: aanleg fietspad Machelenstraat/Machelenbinnenweg – goedkeuren eindafrekening
De eindafrekening bedraagt 382.213,23 incl. btw en ligt ongeveer 150.000 euro hoger is dan de goedkeuring van de gunning in 2006. Op 6 jaar tijd moet men immers rekening houden met prijsherzieningen en mogelijke meerwerken.
Men mag niet ongeduldig zijn, want de aanleg van een fietspad van enkele kilometers lang op een gemeenteweg waarbij grondinnemingen moeten gebeuren duurt al vlug zes jaar.
Voor de fietspaden langs gewestwegen met ellenlange procedures of onteigeningen kan dat zelfs langer duren!
Wij gaan positief eindigen. Het fietspad is aangelegd, tijd om het in te rijden met de Blue-Bike!
Stemgedrag: ja
Agendapunt 20: uitvoeren van een oriënterend en beschrijvend bodemonderzoek in het kader van overdracht van een kadastraal perceel – goedkeuren lastvoorwaarden en gunningswijze
Het dossier bevat, naast het raadsbesluit, een half beschreven A4tje.
Het perceel in de Tolpoortstraat 10, zal door de stad aangekocht worden. Gedurende 29 jaar was daar een wasserij met droogkuis gevestigd.
Het stadsbestuur beschikt over twee rapporten van een oriënterend bodemonderzoek opgemaakt op 30/11/2001 en 19/06/2009.
Uit het laatste rapport van 2009, blijkt dat er een zware bodem- en grondwaterverontreiniging aanwezig is en dat een beschrijvend bodemonderzoek vereist is.
Bij het laatste rapport heeft OVAM bijkomende gegevens gevraagd maar op deze vraag is tot op heden niet ingegaan.
Hoe zwaar die bodem- en grondwaterverontreiniging is, dat zal nu een derde bodemonderzoek moeten aantonen of bewijzen wat men al wist uit de vorige rapporten.
Vragen
* Waarom heeft het stadsbestuur in 2009 niet gereageerd op de vraag van OVAM?
* Heeft het stadsbestuur de omwonenden voldoende geïnformeerd over de zware bodem- en grondwaterverontreiniging?
* Moet in dit dossier ook niet het principe ‘de vervuiler (eigenaar) betaalt’ toegepast worden?
Stemgedrag: neen.