Tussenkomsten Dirk Stroobandt (GroenRood) op gemeenteraad Deinze van 22 november 2012

Punt 12 (blue-bikes)

GroenRood is blij dat het project van derde-betaler uitgebreid wordt waarbij Deinze de kosten voor het gebruik van de blue bikes betaalt in Deinze en ook voor Deinzenaren in andere steden. Wel moeten we er ons van bewust zijn dat voor normale abonnementen de maximale huurtijd 18 uur bedraagt, voor deze uitbreiding naar elektrische fietsen betaalt de stad maar 3 uur. We begrijpen dat de kostprijs anders wel hoog wordt maar het betekent wel dat een elektrische fiets enkel voor 3 uur gehuurd kan worden. We hopen dat er een evaluatie kan komen om te zien of die fietsen ook effectief voldoende gebruikt worden.

Punt 17 (Zeveren)

Bij de goedkeuring van de voorlopige vaststelling hebben wij reeds gewaarschuwd dat het advies van de administratie van de Vlaamse Overheid negatief zou zijn. Daar wordt nu eigenlijk geen antwoord op gegeven. De vraag is dus wat er nu gaat gebeuren. Gaat de stad nog initiatieven nemen om ervoor te zorgen dat het punt goedgekeurd geraakt? Het zou toch jammer zijn als het voetbalterrein uiteindelijk zou moeten verdwijnen. We hopen dat het lukt maar we zijn niet zeker met dit dossier.

Punt 18 (stedelijk wonen aan de Leie)

– Dit dossier geeft veel kansen (Louis Dhontstraat, fietsverbinding langs Leie) maar heeft ook gevaren (kop van de Tolpoortstraat, site voor AC, uitbreidingsmogelijkheden jachthaven)
– Het dossier stelt duidelijk dat Deinze hiermee wil meespelen in het huidige discours rond duurzame stadsontwikkeling. Ik hoop dat het niet alleen bij een discours (woorden dus) blijft maar er ook echte daden zullen volgen die de duurzaamheid van de stadsontwikkeling echt maken. Duurzaamheid is geen loos begrip maar betekent wel degelijk een aantal zaken: niet bouwen waar open ruimte en parkgebied de stad ademruimte moeten geven, waar we wel bouwen dat doen met maximale aandacht voor energiezuinige bouw en met aandacht voor duurzame materialen. En ook de mobiliteit moet in een duurzaam verhaal zeker meegenomen worden. De vorige studie heeft vooral legitimatie gegeven aan de bouw van het AC wat allerminst een goed voorbeeld is van duurzame stadsontwikkeling. Wij zullen erover waken dat deze belofte van duurzame stadsontwikkeling geen loze belofte zal blijken.

Vragen:

– Terugkomen op vraag vorige maand over sanering firma Colle. Toen was beloofd dat dit gebeurt onder toezicht van OVAM en dat het zeven van de afvalstromen overdekt moet gebeuren. Ik heb gezien dat er grote putten gegraven zijn maar ik zie geen tentzeilen of andere overdekkingen om een en ander af te dekken. Gebeurt alles nu volgens de regels van OVAM? Kan aan OVAM gevraagd worden of alles correct verloopt?
– Er loopt een verkavelingsaanvraag voor een gebied tussen de Ommegangstraat en Kortrijkstraat (Vanden Poel). Samen met het deel ernaast vormt dit een prachtige tuin met oude bomen in een sterk verstedelijkte omgeving. Dit is een belangrijke groene long in Deinze. Deze groene long dreigt aangetast te worden door deze verkavelingsaanvraag en misschien ook door mogelijke ontwikkelingen later in het andere deel. Wat is de visie van het college omtrent deze groene long en wat zal het college doen om het aanwezige groen (en dan vooral de oude bomen) maximaal te beschermen? Ook bij de aanleg van bijvoorbeeld ondergrondse parking. Welke maatregelen zal men nemen om ervoor te zorgen dat de bomen in de buurt niet afsterven (door bijvoorbeeld watertekort door afzuigen grondwater) of gewoon door machines beschadigd worden?

Vrijwilligers met een passie voor #Deinze

Wil je mee helpen aan dit vrijwilligersinitiatief contacteer ons en maak ook deel uit van deze gekke bende!

Dit vind je misschien ook leuk...