Heraanleg E17 tussen Kruishoutem en Deinze start op 8 juli
Onze euforie van vorige maand gaan we terug opbergen voor een tijdje.
Komende maandag wordt gestart met de heraanleg van de E17 van de grens met West-Vlaanderen (Kruishoutem) tot Deinze. Het wegdek richting Gent wordt tot op de fundering opgebroken en heraangelegd in beton. In de eerste week wordt de snelweg voorbereid op de werkzaamheden. Vanaf 15 juli start de heraanleg en zal het verkeer op twee rijstroken rijden in elke richting. Begin oktober moet het nieuwe wegdek af zijn. Om deze korte uitvoeringstermijn te halen, wordt er 24u op 24 en 7 dagen op 7 gewerkt.
Archief foto vorige werken aan E17 – 2010
Fasering
Fase 1: 8 juli tot 15 juli
In fase 1 zullen er voorbereidende werken uitgevoerd worden vanaf de grens met West-Vlaanderen tot voorbij complex Deinze in beide richtingen. Het verkeer zal ’s nachts slechts 2 rijstroken ter beschikking hebben. Alle op- en afritten blijven open. Overdag blijven 3 rijstroken beschikbaar.
Fase 2: 15 juli tot begin september
In fase 2 wordt gewerkt op de E17 van net voorbij complex Kruishoutem tot net voor de parking in Nazareth. Het verkeer richting Gent wordt door de middenberm geleid, waar er 2 rijstroken in elke richting zullen zijn. De op- en afrit Deinze in de richting van Gent zijn dicht voor het verkeer. Ook de oprit richting Kortrijk gaat dicht om veiligheidsredenen. De afrit richting Kortrijk blijft wel open.
Fase 3: begin september tot de eerste week oktober
In fase 3 zal gewerkt worden op de E17 van de grens met West-Vlaanderen tot net voorbij complex Kruishoutem. Ook nu zal het verkeer richting Gent door de middenberm gestuurd worden en 2 rijstroken ter beschikking hebben in beide rijrichtingen. De op- en afrit Kruishoutem in de richting van Gent zijn dicht voor het verkeer. Ook de oprit richting Kortrijk gaat dicht om veiligheidsredenen. De afrit richting Kortrijk blijft wel open.
Minderhindermaatregelen
Het Agentschap Wegen en Verkeer doet inspanningen om de hinder voor de weggebruikers zo beperkt mogelijk te houden:
Door 24u op 24u en 7 dagen op 7 te werken, kan de uitvoeringstermijn uiterst kort gehouden worden.
De drukste zone (tussen complex Deinze en Kruishoutem) valt zo goed als volledig in de verkeersluwe zomermaanden.
Er worden geen werken met hinder uitgevoerd op de werf E40 Aalter – St. Denijs-Westrem tijdens de heraanleg van de E17.
Het agentschap maakt gebruik van een filedetectiesysteem om kopstaartaanrijdingen te voorkomen.
Er komt een zichtscherm tussen de rijrichtingen om kijkfiles te voorkomen.
Achtergrond
Deze onderhoudswerken zijn het sluitstuk in de heraanleg van de E17 tussen Gent en de grens met West-Vlaanderen. De voorbije jaren vonden al gelijkaardige werkzaamheden plaats op het deel tussen Deinze en Waregem, in de rijrichting van Kortrijk, en tussen Zwijnaarde en Deinze in beide richtingen. Het doel van deze werken is om de laatste strook, namelijk die tussen Waregem en Deinze, een structureel onderhoud te geven. Het agentschap kiest voor een duurzame heraanleg in beton. De komende 30 jaar zal geen structureel onderhoud meer nodig zijn tussen Gent en de provinciegrens.
Info: Agentschap wegen en verkeer – Meer info ivm de omleidingen hier