PMD – project op de Markt werpt meteen vruchten af
Eind september pakten Fost Plus, milieu – intercommunale I.V.M. en stad Deinze uit met een primeur voor Vlaanderen. Op de Markt van Deinze kregen ruim 400 gezinnen gedurende drie maanden een persoonlijke PMD – coach. Die moest hen helpen om de blauwe PMD – zak in de toekomst correct buiten te zetten. Nog nooit was een persoonlijke sensibilisatiecampagne zo grootschalig. Halverwege het project ogen de resultaten alvast verbluffend. “Het aantal correcte zakken stijgt naarmate het project vordert, ook bij zakken zonder campagnecode. De boodschap slaat duidelijk aan bij de bewoners.”, zeggen milieuschepen Bruno Dhaenens en I.V.M. – ondervoorzitter Steven Van de Putte.
Afgekeurde PMD – zakken, die na de ophaalronde blijven rondslingeren op de Markt in Deinze, ze waren al langer een doorn in het oog van passanten, winkeliers,…”We investeerden zo’n 5 miljoen euro in de vernieuwing van onze Markt. Logisch dat we dan ook zorg willen dragen voor ons openbaar domein.” De stad Deinze reageerde dan ook positief op het voorstel van Fost Plus en IVM om een grootschalige sensibilisatiecampagne op te zetten, “vooral omdat de insteek positief was”. Per 1 oktober 2013 ontvingen de 400 gezinnen van de Markt een starterspakket. Daarin staken stickers met unieke codes per adres. Wie de sticker op zijn PMD – zak kleefde, kon nadien feedback krijgen als de inhoud niet conform bleek te zijn. Bewoners die thuis waren, werden door de PMD – watcher persoonlijk aangesproken. Wie uithuizig was, kreeg een responskaartje met sorteertips in de bus.
“We leerden nu al heel veel uit deze campagne. Zo blijken veel inwoners niet bij elke ophaling PMD aan te bieden. In sommige appartementsblokken wordt ook gezamenlijk PMD ingezameld. Maar wat het allerbelangrijkste is, na drie ophaalrondes is de positieve evolutie verbluffend”, zeggen Dhaenens en Van de Putte.
In september, de maand voor het project werden 36 van de 140 PMD – zakken correct aangeboden (25.71%). Bij de eerste ophaalronde van de projectperiode werden 49 van de 126 zakken correct aangeboden (39%). Na drie ophalingen blijkt het aantal correcte zakken gestegen naar 104 van de 129 of maar liefst 81 %. “We willen de inwoners van de Markt dan ook uitdrukkelijk feliciteren. Niet alleen omdat de kentering fenomenaal is, maar ook omdat een groot aantal bewoners bewust meedoet met de actie. Bij de laatste ophaling kleefde er op 77% van de zakken een PMD –camapgnesticker. Als je een boodschap positief brengt, staan de mensen er echt wel voor open. Wie tot op heden nog niet meewerkte, zouden we willen aanmoedigen. Het project loopt nog tot eind december. Je hebt er alleen maar bij te winnen. En voor ons is dat het mooiste nieuwjaarsgeschenk dat je ons kan bezorgen”, besluiten Bruno Dhaenens en Steven Van de Putte.