DeinzeOnline

Phil Watts topper op Hi-Tech Dance Night in de #Brielpoort

Radio Tequila laat terug van zich horen met hun legendarische Hi-Tech Dance Night.

2 jaar geleden werd de 30ste verjaardag van radio Tequila gevierd met een nieuwe Hi-Tech Dance Night. Dit jaar wordt nog meer de nadruk gelegd op de jaren 90. Op zaterdag 27 september gaat dit alles door in de Brielpoort te Deinze met oa. volgende dj’s: Jan Vervloet (Fiocco) en dj Enzo en Phil Watts.

De topper voor vele mensen uit de regio wordt allicht DJ Phil Watts, in de jaren 90 was hij ‘de DJ’ van de legendarische Empire in Dentergem. Phil Watts is nog steeds actief als DJ en ook voor hem wordt dit de avond om de sfeer van de legendarische Empire nachten terug te brengen.

Hoe kijk jij uit naar de Hi Tech Dance Night the 90’s:

Phil: “Het wordt voor mij alvast een zeer nostalgische avond. Voor mijn set in de Brielpoort ben ik ook van dienst die dag op de Leernse Feesten waar ik een setje 80’s én 90’s zal brengen. Als ik 80’s zeg betekent dit dan ook dat ik mij zal moeten begeven in de diepste kelder van mijn platencollectie, een snuifje New Wave en Belgenpop zal er dan ook zeker tussen zitten. De fuifbeesten op de Hi-Tech zal ik dan weer verwennen met veel typische Eurobeats uit de zalige jaren 90, het dak moet er af! Rhythm is a dancer ;)”

We zien steeds meer en meer discotheken verdwijnen, wat denk je dat de toekomst brengt?

Phil: “Het aantal discotheken in België is zo goed als gehalveerd in de laatste 10 jaar, hier zit de Vlarem II wetgeving voor een groot stuk tussen. Vele dancings krijgen geen verlenging van hun milieuvergunning door gerechtelijke klachten en moeten dan ook manu militari hun deuren sluiten. Zoals wellicht wel geweten is door iedereen onderging de Empire in 1996 hetzelfde lot. Naast dat probleem is er ook natuurlijk het rookverbod, ik hoef geen tekening erbij te maken dat als de helft van het danspubliek buiten staat te roken dit heel nefast is voor de sfeer. Geen sfeer is ook minder omzet en verdien zo maar eens je investering terug. Tel daar de tsunami van de dancefestivals bij die het volk naar zich toezuigen en je begrijp wel dat het voor de meeste uitbaters niet meer hoeft… Ik merk ook een tendens naar ‘kleinschaligheid’, meer en meer geraken de zogenaamde danscafés de laatste jaren in zwang. “

Is de jeugd veranderd of zijn de mega evenementen het nieuwe uitgaan?

Phil: “Het is wel degelijk anders dan pakweg een 10 à 15 jaar geleden. Als ik tegen mijn zoon van 16 zeg dat de meeste dj’s op die paar festivals waar hij al eens geweest is een vooraf opgenomen mix laten horen reageert hij laconiek ‘Who cares? Het is toch het spektakel dat telt?’ Martin Garrix, toch wel een zeer grote naam in de scene vond hij bvb niet goed omdat die geen mc (een soort van entertainer die het volk opzweept) meehad en niet stond te blazen met een gigantische co2 blaster. Waar vroeger de dj de plaatselijke discotheek liet vollopen door zijn draaikunsten gaat de jeugd nu liever veel geld gaan uitgeven om een studioproducer met een paar hits aan het werk te zien. Door zich voor te doen als dj kan hij zo toch wat geld verdienen dat hij misloopt door diezelfde jeugd die zijn muziek illegaal downloadt. Ik scheer niet iedereen over dezelfde kam maar mijn haar komt recht als ik zo een ‘dj’ zie ‘playbacken’, je moet mij eens vertellen hoe je dat faken een paar uur volhoudt? Geef mij maar de adrenalinekick als die ene ‘goose bumps’ mix de keet doet daveren op zijn grondvesten, dat die plaat zo ging aanslaan wist je niet als je de autokoffer aan het vullen was met je platenbakken een paar uur voordien. Laatst zag ik Raving George (jawel een female dj!) bij Marcel Vanthilt op bezoek. Hij vroeg terecht nadat ze haar twee Usb-sticks had getoond (als zijnde haar volledige bagage samen met haar eigenlijk overbodige hoofdtelefoon) hoe ze dan eigenlijk de sfeer van het moment bepaalt met een vooraf geprepareerde playlist? Het antwoord was dat het publiek zich maar moest aanpassen aan haar keuze, excuseer? Wat een barbie als Paris Hilton komt doen achter een dj-booth is helemaal hilarisch!”

Waar kunnen we je nog aan het werk zien?

Phil: “Ik doe nog redelijk veel privé en guestdj-sets her en der in Vlaanderen. Ik ben ook regelmatig te zien op concepten zoals Retro Arena, The Sound of B, Yoko Ono… Binnen een goede week lanceer ik ook een splinternieuwe persoonlijke website www.djphilwatts.com met uiteraard de gigs die eraan komen.”

Hi Tech Dance Night op zaterdag 27 september in de Brielpoort, toegang 10euro aan de deur. VIP arrangement via de website van Radio Tequila – Klik hier