Tevredenheid over personeel uitschieter bij resultaten gebruikersonderzoek bibliotheek Deinze
Gedurende de maanden januari, februari en maart 2014 werd er een Vlaams, digitaal gebruikersonderzoek over de bibliotheek uitgevoerd in samenwerking met Universiteit Antwerpen. Uitschieter bij de resultaten voor de bibliotheek van Deinze is de grote tevredenheid over de hulpvaardigheid en vriendelijkheid van het personeel. Uit het onderzoek blijkt ook dat men graag een waarschuwing willen via sms of mail als het uitgeleende materiaal moet worden teruggebracht. De bibliotheek zal vanaf de bibliotheekweek (van 11 tot 18 oktober 2014) starten met het uitsturen van deze gratis herinneringsmails.
De enquête werd door 636 personen ingevuld. Daarvan zijn er 543 lid van de bibliotheek van Deinze, zijn er 43 afhakers (ooit lid van Deinze, maar nu niet meer) en 50 niet-leden. De cijfers (percentages) van Deinze worden telkens vergeleken met een cluster van 15 bibliotheken van gelijkaardige grootte (o.a. Waregem, Eeklo, Dendermonde, Knokke, Ieper, Lokeren…) en met de Vlaamse resultaten.
Blikvangers van het onderzoek
Wat opvalt is de grote tevredenheid over het personeel. Dit is duidelijk de sterkte van de bibliotheek van Deinze. Vergeleken met zowel de gelijkaardige cluster als met de Vlaamse resultaten scoort Deinze hoog (‘hulpvaardigheid en vriendelijkheid’: 90.5% in Deinze tegenover 81.5% voor de cluster en 83% voor Vlaanderen).
Tijdstip voor bezoeken: 44,94 % van de bibliotheekleden komt in de namiddag, 39.96% tijdens de avond en niet verwonderlijk ook 38.86% op zaterdagvoormiddag.
Wanneer wordt men voor het eerst lid: ‘kindertijd (< 12 jaar)’ scoort hierbij zeer hoog in Deinze. 68.8 % is al lid sinds zijn of haar kindertijd, de rol van de klasbezoeken is hierbij essentieel.
Waarom komt men naar de bibliotheek? het lenen van boeken staat logischerwijze overal op de eerste plaats. In Deinze komen echter ook heel wat mensen voor de activiteiten naar de bib (25, 11 % tegenover 17,12 % in Vlaanderen en 16,62 % in de cluster). Ook de gratis WiFi scoort goed (7,81% gebruikt de WiFi in Deinze, tegenover 3,52 % in Vlaanderen en 4,10 % in de cluster).
De gebruikers konden ten slotte drie zaken kiezen die ze in een ideale bibliotheek willen zien. Een opvallend resultaat hierbij is dat 51,5 % van de bevraagde mensen graag een waarschuwing wil ontvangen via sms of mail als het materiaal moet worden teruggebracht.
‘Deze vraag viel niet in dovemansoren’, horen we bij schepen Rutger De Reu, bevoegd voor de bibliotheek. ‘In de bibliotheekweek (van 11 tot 18 oktober 2014) zal gestart worden met het versturen van gratis herinneringsmails. Elke lener die zijn of haar mailadres aan de bibliotheek bezorgt krijgt enkele dagen vooraleer zijn of haar geleende werken moeten worden binnengebracht een gratis herinneringsmail. Bij tijdig reageren kan men bijkomende kosten vermijden. Dit voorstel wordt volledig ondersteund door het beheersorgaan van de bibliotheek en werd goedgekeurd door het schepencollege van stad Deinze’, besluit schepen De Reu.