DeinzeOnline

Deinze Winkelstad, stad Deinze en Provincie Oost-Vlaanderen starten een sensibiliseringscampagne ‘Parkeren aan de rand maakt winkelen plezant’

Stad Deinze is een dynamische stad met een uitgebreid aanbod van meer dan 400 handelaars. Om de toegankelijkheid en nabijheid van deze handelaars te benadrukken, lanceert Deinze Winkelstad in samenwerking met stad Deinze en Provincie Oost-Vlaanderen een ludieke sensibiliseringcampagne ‘Parkeren aan de rand maakt winkelen plezant’.

Deinze heeft een groot aanbod aan handelaars. Meer dan 400 winkels, eet-en drankgelegenheden zorgen ervoor dat Deinze als winkelstad gewaardeerd wordt door inwoners en bezoekers.
“We hebben geen kleine kern van één of twee winkelstraten zoals in kleinere steden, benadrukt centrummanager Chris Verghote, maar de handelaars zijn verspreid over meerdere straten in stad Deinze”.

We merken dat mensen soms de perceptie hebben dat de winkels ver van elkaar liggen, maar het tegendeel is waar. “Dankzij de zes randparkings met meer dan 1000 parkeerplaatsen zijn de diverse winkelstraten eigenlijk op wandel- en/of fietsafstand bereikbaar” zegt Bruno Dhaenens, schepen voor lokale economie.

Hieronder een overzicht van de randparkings met het aantal gratis parkeerplaatsen:

Parking Brielpoort 550 parkeerplaatsen
Parking Centrum 185 parkeerplaatsen
Parking Kongoplein 60 parkeerplaatsen
Parking Kromme Brug 40 parkeerplaatsen
Parking Peter Benoît 60 parkeerplaatsen
Parking Martinus 110 parkeerplaatsen

Met de ludieke sensibiliseringcampagne ‘Parkeren aan de rand maakt winkelen plezant’ wil Deinze Winkelstad aan de consument duidelijk maken dat alle handelaars even toegankelijk én nabij zijn.

Door te parkeren op de randparkings, bent u in een mum van tijd in één van de vele winkelstraten. We stimuleren het parkeren buiten het centrum en onrechtstreeks ook onthaasting en een gezondere levensstijl.

“Beleving creëren in Deinze Winkelstad is één van onze strategische pijlers”, aldus Chris Verghote. “Met deze campagne willen we duidelijk maken dat door te parkeren op de rand, uw shopplezier dan al start. U hebt geen stress om de wagen te parkeren en u kunt op wandelafstand naar de winkels flaneren”.

Inwoner Marc Bultinck heeft deze onthaasting mooi verwoord in een gedicht:

“Wagen aan de rand parkeren.
Rustig door de winkelstraten flaneren.
Hier en daar wat geld verteren.
Terras met een bezoekje vereren.
En tevreden naar huis weerkeren.”

Het effect van de campagne zal niet alleen zichtbaar zijn omdat meer mensen kiezen om op de rand te parkeren. “Doordat mensen de auto weren, zorgen we er ook voor dat er meer parkeerruimte vrijkomt in de winkelstraten voor de shop & go mensen. Mensen die alleen iets willen ophalen, gaan sneller een parkeerruimte vinden vlakbij de winkel waar ze moeten zijn. Een win-win situatie.

De sensibiliseringcampagne is uitgewerkt met de steun van stad Deinze, vzw Deinze Winkelstad en Provincie Oost-Vlaanderen. “Het provinciebestuur geeft subsidies aan steden en gemeenten en aan middenstands- en handelsverenigingen in functie van een beter lokaal beleid rond detailhandel en verdere professionalisering en promotie van de sector”, zegt Leentje Grillaert (CD&V), gedeputeerde voor de Middenstand.

De campagne zet heel wat communicatiemiddelen in om de actie te doen slagen:

  • Op de zes randparkings staan grote borden met een foto van Stephanie Mestdagh, het gezicht van de campagne. Zij is geselecteerd na een oproep op sociale media. “Als rasechte Deinzenaar is Deinze mijn favoriete winkelstad. Ik hou van het uitgebreide en diverse winkelaanbod. Na een dagje winkelen kan ik voluit genieten van een koffie of een etentje in één van de vele gezellige horecazaken. Parkeren op de rand heeft alleen maar voordelen. Laat mij maar een hele dag kuieren, winkelen en genieten in Deinze Winkelstad!”.
  • Een uitgebreide online campagne.
  • De Deinse handelszaken en een aantal vrijwilligers zullen 50.000 handige stadsplannen verdelen. Op deze uitvouwbare kaarten vindt u een overzicht van de verschillende randparkings, het volledige stadsaanbod en alle handelaars.
  • Gedrukte communicatiekanalen.