GroenRood bevraagt buurt naar aanleiding van nieuwe verkeerssituatie
In het voorjaar bevraagde GroenRood de buurt rond de Kouterlosstraat en Krekelstraat. Na jarenlang ijveren deed het stadsbestuur een poging om de verkeersveiligheid te vergroten. Het plaatsen van reuze bloembakken had de bedoeling om het verkeer te remmen en de straat leefbaarder te maken. Vanaf het moment van plaatsing had de GroenRood fractie bedenkingen bij deze ingreep, maar ze wilden op de eerste plaats horen wat de bewoners zelf vonden van de ingrepen. Ze hebben dan ook alle buurtbewoners schriftelijk om hun mening gevraagd. Heel veel bewoners werden ook mondeling aangesproken.
Tijdens de zomermaanden hebben ze de gegevens verwerkt. Provinciaal voorzitter Christine Stroobandt: ‘ We zijn ongelofelijk geschrokken van het aantal reacties. Eén op de drie omwonenden reageerde op één of ander manier. De verkeerssituatie in de Kouterlosstraat en de Krekelstraat is duidelijk een hot item. Over het algemeen zijn de bewoners blij dat er iets verandert, maar de veranderingen nu zijn voor alle respondenten niet voldoende. De ontevredenheid over de veranderingen in de Krekelstraat is het grootst. We trekken nu met de bundeling van bedenkingen en suggesties naar de bevoegde diensten. ’
Peter Parmentier: ‘Veel mensen wijzen in de Kouterlosstraat op de slechte plaatsing van de obstakels. De situatie is zeker voor fietsers onveilig. De open ruimte tussen de blokken en de geparkeerde wagens is veelal te smal om te gebruiken. Sommige bewoners kunnen nog amper uit hun garage manoeuvreren. Verschillende mensen klagen ook over de geluidsoverlast veroorzaakt door de verkeerskussens. Vooral bestelwagens en aanhangwagens maken daar een oorverdovend geluid. De niet aangeduide voorrang van rechts met de Volderstraat veroorzaakt ook dagelijks problemen. Een minimale signalisatie of aanpassing van de voorrang zou hier al veel kunnen helpen.
Eddy Donné: ‘ De meeste mensen vinden dat de bloempotten in de Krekelstraat een druppel op een hete plaat zijn. Er zijn er veel te weinig en ze staan niet verspreid over de hele straat. De snelheid in de straat wordt een stukje verlaagd maar voor sommige chauffeurs is dit juist een uitdaging om al racend te slalommen. Bijna unaniem vraagt men om een echt fietspad. Heel veel mensen verwijzen naar de verkeersdrempel aan de spoorwegbrug bij de Colruyt. Deze wordt als veel effectiever gezien en bezorgt veel minder lawaaioverlast. . Eigenaardig is ook dat heel wat mensen melden dat de hoge boorden in de Gampelaeredreef geen succes zijn. Verrassend omdat we niet naar de verkeerssituatie in de Gampelaeredreef vroegen’.