Deinzenaar schrijft boek voor startende ondernemers

Broed je op een idee en wil je een start-up oprichten? Of heb je al je eerste ondernemersstappen gezet en wil je naar de volgende groeifase? Dan is Start-up Survival jouw praktische gids. Robin Geers – afkomstig uit Deinze – en Jeroen De Wit geven je een preview doorheen de fases van oprichting tot de eventuele verkoop van je onderneming.

Get obsessed by an idea
Als startende ondernemer kan je de slaap amper vatten door de bruisende ideeën in je hoofd. Je brand van het verlangen om aan de slag te gaan jouw product of dienst op de markt te krijgen. Je begint te ontwikkelen, geeft je product vorm, stapt ermee naar potentiële klanten en dan blijkt dat ze het niet willen kopen. Wacht, even stoppen.

Waarom wil je iets op de markt krijgen?
Je wilt een probleem oplossen van een potentiële klant. Niet enkel oplossen, je wilt net een product creëren waar iemand naar verlangt om te gebruiken. We geven je de eerste belangrijke stappen mee om succesvol aan dit avontuur te beginnen:

Pick a winning team
Eerst ga je op zoek naar een dream team van co-founders. Een ploeg van mede-ondernemers die even hard staan te popelen als jij om dit probleem aan te pakken. Het liefst van al vullen zij je vaardigheden aan en kunnen zij dingen waar je zelf minder goed in bent.

Achieve problem-solution fit
Samen met deze mensen die jouw visie delen start je het ondernemersavontuur. Het begint allemaal met het vertrekken vanuit een aantal problemen van een potentiële klant. Door de behoeften en problemen van een potentiële klant te verwerken in een product en opnieuw op die persoon af te stappen om feedback te verzamelen, creëer je een product-versie 2.0, 3.0,.. tot je doelpubliek bereid is om je product aan te kopen.

Reach product-market fit
Terwijl het aantal eerste klanten toeneemt, zal je merken dat er steeds minder klanten om nieuwe product features vragen. Wanneer dit aan de orde is en je bepaalde vragen – vermeld in het boek – positief kan beantwoorden, heb je je product-market fit bereikt. Met andere woorden, op dit moment los je een probleem op van een groot aantal potentiële klanten en zijn ze bereid om ervoor te betalen.

Expand your team
Eenmaal die eerste klanten binnen zijn, bouw je dit klantenbestand langzaamaan uit en stapelt het werk evenredig op, tot het te veel werk is voor de co-founders. Enter: je eerste werknemers. Het niveau en de ingesteldheid van deze eerste mensen, bepaalt de slaagkansen van je start-up enorm. Je kan hier dus nooit te veel tijd in investeren.
Je team blijft verder groeien naarmate de hoeveelheid klanten verhogen, dus zal je het moeten managen. Met vallen en opstaan leer je dus hoe je een goede CEO moet zijn. Hoe je als CEO je start-up doet evolueren in een scale-up, kan je op tientallen beschreven manieren doen.
Het doorlopen van zo’n ondernemerstraject bevat enorm veel valkuilen en uitdagingen. Om deze veelvoorkomende valkuilen en hun bijbehorende oplossingen te ontdekken, interviewde Robin vijftig topondernemers en investeerders. Jeroen linkte vervolgens deze kennis aan zijn eigen ervaringen uit met zijn ondernemersavontuur van Teamleader.
Wij geloven erin om de slaagkansen van startende ondernemers te verhogen door hen stevig voor te bereiden op deze valkuilen. Om hen te gidsen hebben wij Start-up Survival opgedeeld in vier fasen: (I) oprichting, (II) markt betreden, (III) schalen en (IV) verkopen of verder groeien.

Om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwe updates over deze valkuilen kan je terecht bij de community van start-up survivors op: www.startupsurvival.com.

Vrijwilligers met een passie voor #Deinze

Wil je mee helpen aan dit vrijwilligersinitiatief contacteer ons en maak ook deel uit van deze gekke bende!

Dit vind je misschien ook leuk...