van 13 september tot 11 oktober vr za zo 15u tot 18u – opening zondag 13 september van 15u tot 18u
De werken van Stijn Cole (Gent 1978) verbeelden allen het landschap. Of het nu sculpturen, schilderijen, tekeningen of fotografische werken zijn, abstracte of figuratieve beelden.
Het landschap komt bij Cole steeds terug als kapstok om zijn concepten aan op te hangen. De werken gaan allen over hoe we onze omgeving bekijken en hoe die omgeving (daardoor) constant verandert.
Coles werken zijn steeds afgeleid van concrete momenten, hij dateert zijn werken vaak en ziet ze als documentaire beelden. De afgelopen 10 jaar woonde Stijn in Seloignes, een Waals dorpje vlakbij Chimay in het midden van de “natuur”. In juli verhuisde hij terug naar Gent. De werken die hij presenteert in D’Apostrof bundelt hij onder de noemer “souvenir”.
Het zijn beelden die hij maakte als aandenken aan het landschap van zijn streek.
www.stijncole.eu/
In zijn werk en leven onderzoekt Stief DeSmet (België ° 73) de dubbelzinnige relatie tussen natuur en cultuur en de manipulatie van de natuur door mensenhanden en vice versa. De kunstenaar lijkt voortdurend gevangen te zitten tussen zijn werkelijke bestaan in een hectische, op consumptie gebaseerde moderne samenleving en een verlangen naar een sublieme, utopische natuurlijke staat. Tegelijkertijd is hij kritisch en bekijkt hij op subtiele wijze de relativiteit van dit verlangen naar een idyllische fantasie met een serieuze dosis ironie. Door iconische beelden te manipuleren (o.m. door zijn bronzen en betonnen sculpturen en schilderijen letterlijk in stukken te snijden) verzet hij mogelijke betekenissen, voegt een betekenislaag toe of misleidt hij de toeschouwer. Zijn atelierpraktijk is niet gericht op één medium, in plaats daarvan schakelt hij gemakkelijk tussen schilderen en beeldhouwen, video, performance of installatiekunst.
Voor de duo-tentoonstelling ‘SSTT..’ in galerie D’Apostrof met Stijn Cole maakte DeSmet een nieuwe reeks sculpturen en werken op papier. Het comfortabele aspect om op een boogscheut van zijn atelier te kunnen tentoonstellen én de recente lock-down dwong de kunstenaar om zijn praktijk te herdenken. Voor het eerst koos hij voor de aan te wenden materialen voor zijn sculpturen en collages radicaal voor ‘bouwstenen’ die hij aantrof in zijn nabije omgeving. Het atelier, de tuin, het erf van de buurman-landbouwer, werfafval van zijn atelierverbouwing, road-kill van de steenweg, keien uit zijn Ardeense werkplek,..plots bleek alles een ziel en potentieel in zich te dragen om totemachtige composities mee te bouwen, al dan niet in combinatie met bronzen en betonnen elementen die tevens refereren naar zijn direkte omgeving; het steenuiltje dat dagelijks op bezoek komt, zijn eigen handen, takken uit de boomgaard… Compositorisch en vormelijk laat hij zich hierbij meestal leiden door de grafische klankvormen die ontstaan wanneer componist, contra-bassist en dorpsgenoot Tim Vandenbergh het atelier gebruikt voor zijn akoestische kwaliteiten. Op die manier zijn de nieuwe werken van DeSmet te lezen als een louter autobiografische neerslag, gedreven door vrije improvisatie.
Coronaproof intiem CONCERT / beperkte plaatsen
geïnspireerd door de tentoonstelling
za 19 september 19u en 21u
Tim Vandenbergh – bas /compositie, Sep François – percussie, Toon Offeciers – piano, Jeroen Baert – viool, Seraphine Stragier – cello, Jeanne Vandenbergh – zang.
Info organisatie /reservatie www.dapostrof.be
Van vrijdag 2 tot en met zondag 4 mei staat Wontergem opnieuw helemaal op z’n…
Op woensdag 23 april ontving de Katrol Deinze na een positieve evaluatie het kwaliteitslabel van…
Op donderdag 22 mei 2025 vindt de achtste editie van Straatvinken plaats. Tussen 17 en…
Samen met jou wil Stad Deinze van jouw buurt een fijnere plek maken. Na goedkeuring…
Een schitterende prestatie voor SPORTAC86 op het Europees kampioenschap Acrobatische Gymnastiek (European Age Group Competitions)…
Sinds vrijdag 25 april werd aan de achterzijde van sporthal Palaestra een gloednieuwe skillstrack voor…