Nieuwe rondwegtunnel vervangt allerlaatste overweg tussen Gent en Brugge. Belangrijke mijlpaal voor het 3e en 4espoor en de mobiliteit in Hansbeke
Burgemeester Jan Vermeulen, schepen Johan Cornelis, Lucie Pertry (regiomanager bij Agentschap Wegen en Verkeer) en Jochen Bultinck (Director Operations bij Infrabel) hebben deze week de nieuwe rondwegtunnel in Hansbeke (Deinze) officieel geopend. Aansluitend is ook de allerlaatste overweg tussen Gent en Brugge definitief gesloten. Infrabel, AWV en de stad Deinze investeren met de bouw van de rondweg en de tunnel onder het spoor in totaal 9,5 miljoen euro in de veiligheid van zowel het trein- als wegverkeer. Dit project wordt gerealiseerd met Europese steun.
Tunnel van 400 m officieel geopend
Na meer dan 1,5 jaar bouwen is vandaag de nieuwe tunnel in Hansbeke een feit. De tunnel voor gemotoriseerd verkeer onder één van de drukste spoorlijnen van het land is in totaal 400 m lang, over een lengte van 67 m overdekt en bestaat uit 7000 m3 beton. Dit komt overeen met de inhoud van 100 containers.
Dankzij deze nieuwe veilige doorsteek en rondweg kan nu ook de allerlaatste overweg (Hansbekedorp) tussen Gent en Brugge definitief gesloten worden. De Julius Nieuwlandweg zal de functie van de vroegere doortocht van de gewestweg door Hansbeke Dorp overnemen voor doorgaand verkeer. Infrabel, het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Deinze investeren samen in totaal 9,5 miljoen euro. Dit project komt zowel de veiligheid en stiptheid van het treinverkeer ten goede als de mobiliteit van de gemeente. Dit is de eerste van twee nieuwe tunnels die in Hansbeke voorzien zijn in het kader van het 3e en 4espoor.
Stationsomgeving Hansbeke binnenkort in nieuw jasje
De doortocht van Hansbeke bestaat niet enkel uit de rondweg. De komende maanden zal ook vlakbij de overweg in Hansbekedorp een tunnelkoker worden gebouwd. Begin februari 2021 wordt deze onder de sporen geschoven. Hier komt een nieuwe onderdoorgang voor reizigers, voetgangers en fietsers. Deze zal klaar zijn tegen eind 2021. In afwachting kunnen de reizigers, fietsers en voetgangers de bestaande tunnel aan de Melkerijstraat gebruiken om de sporen op een veilige manier te kruisen.
De hele stationsomgeving van Hansbeke wordt nog aangepakt, de aanpalende straten worden heraangelegd en er komt een gescheiden rioleringsstelsel. Medio 2022 zullen alle bouwkundige werken in Hansbeke zijn afgerond. Om dit project te kunnen realiseren werken Infrabel, AWV, NMBS, Farys, Aquafin en de stad nauw samen.
Verdubbeling van het aantal sporen
Infrabel en zijn studiebureau TUC RAIL werken al geruime tijd aan het derde en vierde spoor. De werken zitten momenteel op kruissnelheid. Zowel in Hansbeke, Aalter, Beernem als Oostkamp zijn we volop bezig met bouwkundige werken. De eerste spoorwerken zijn ook opgestart in de buurt van Oostkamp. De aanleg van twee nieuwe sporen moet de kustregio vlotter bereikbaar maken vanuit het binnenland en komt ook het goederenverkeer ten goede. Als alles volgens planning verloop moeten het 3e en 4e spoor volledig klaar zijn tegen eind 2024.