Optiek Thijs is ‘Opticien voor de Wereld’

Optiek Thijs is ‘Opticien voor de Wereld’
Opticiens willen het zicht van hun klanten optimaliseren en beschermen. Ze geven hen de beste zorg voor een optimale gezondheid van de ogen. Met het project ‘Opticiens voor de Wereld’, dat op 3 oktober gelanceerd werd, doet Optiek Thijs uit Deinze nu hetzelfde voor duizenden kinderen in Afrika.

optiek_Thijs_Deinze_Brillenwinkel

Door aan het project deel te nemen, ondersteunt Optiek Thijs de Belgische ngo Licht voor de Wereld. Die bestrijdt blindheid in Congo, Rwanda en Tanzania. De optiekzaak levert niet enkel financiële steun maar informeert ook de klanten over de grote ongelijkheid op het vlak van oogzorg.
Wereldwijd zijn naar schatting 1,4 miljoen kinderen blind. Schrijnend genoeg leeft 90 procent van hen in ontwikkelingslanden. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie kan bijna de helft van alle gevallen van kinderblindheid verholpen worden.

Met de bijdrage zorgt Optiek Thijs dat Licht voor de Wereld in Afrika aan de slag kan. De organisatie leidt gemeenschapswerkers op die kinderen met oogproblemen tijdig opsporen. Lokale oogartsen opereren kinderen met cataract. Om hun restzicht optimaal te benutten, krijgen de kinderen vervolgens visuele therapie.
Licht voor de Wereld verdeelt ook brillen en andere visuele hulpmiddelen zoals een loep of handtelescoop. Verder zorgt de ngo ervoor dat kinderen met een blijvende visuele beperking samen met ziende leeftijdsgenootjes naar school gaan via inclusief onderwijs.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Door een organisatie als Licht voor de Wereld te ondersteunen, toont Optiek Thijs aandacht te hebben voor problemen die de eigen winkel overstijgen. De sensibilisering van klanten levert een belangrijke bijdrage aan de strijd tegen de kloof tussen arm en rijk. Het toont een warm signaal van solidariteit.

Vrijwilligers met een passie voor #Deinze

Wil je mee helpen aan dit vrijwilligersinitiatief contacteer ons en maak ook deel uit van deze gekke bende!

Dit vind je misschien ook leuk...