De eerste schoolkampeerders arriveerden vandaag in Meigem
De begeleiders van het schooltje in Meigem schrokken zich een hoedje toen ze deze ochtend 2 ouders gepakt en gezakt zagen toekomen. School De Sterrebloem bestaat nog maar 10 jaar en dit hadden ze echt nog niet meegemaakt. De school wist dat er veel geïnteresseerden waren voor de slechts 8 plaatsen in het eerste kleuterklasje, maar dit? Ergens is het een pluim voor de vele jaren werk maar ook de ervaringsgerichte aanpak waar het kind centraal staat is aan een opmars bezig, aldus de directrice.
Bart (Coördinator in Gent) en Saartje (op moederschapsbescherming) kiezen voor deze ervaringsgerichte school en hebben daar blijkbaar heel veel voor over als je weet dat de inschrijvingsdag donderdag 8uur is. Saartje en Bart vertelden ons dat ze heel hartelijk ontvangen werden door de begeleiders en kregen zelfs vanaf 16u het kleuterklasje ter beschikking om in te slapen, het klasje is uitgerust met een klein keukentje, slaapzaaltje en wifi. De eerste ouderactiviteit is een feit want de kindjes zullen hoogst waarschijnlijk ook klasgenootjes worden.
Wie zal hen vergezellen deze avond of morgenavond, want met 2 is maar met 2, zeker als je weet dat er nog 10 anderen geïnteresseerd waren in deze school.
In de Sterrebloem vertrekken ze vanuit de visie dat het kind zich steeds als een geheel ontwikkelt. Het is dus noodzakelijk om bij het begeleiden van dit proces rekening te houden met alle samenhangende aspecten, namelijk de verstandelijke, gevoelsmatige, geestelijke, lichamelijke, sociale en creatieve ontwikkeling. Alleen dan kan je zeker zijn dat een kind voldoende ruimte en voeding krijgt om zijn mogelijkheden te ontplooien. Het geloof dat je als begeleider of als ouder dit proces kan beïnvloeden is de drijfveer om samen te blijven zoeken naar wat kinderen nodig hebben om tot efficiënt leren te komen.
Om hun visie op leren vorm te geven creëerden ze een model dat de, voor hun, optimale groei van het kind illustreert. Die groei begint bij de kern waarin ze de drie voorwaarden om tot leren te komen benadrukken. Daarna beschrijven ze hun kijk op de cognitieve ontwikkeling, het belang van ontwikkelen van vaardigheden en attitudes en de inhouden die ze, vanuit hun cultuur, nodig hebben om deel te nemen aan onze samenleving die ze in ons mens- en maatschappijbeeld dromen.
Wie meer wil weten over de begeleiders, visie of over de school?
Ga naar de site van de Sterrebloem.