Stad Deinze voor derde keer verkozen tot fietsstad
Stad Deinze werd op dinsdag 6 oktober op het digitale Fietscongres uitgeroepen tot ‘Fietsstad 2020’ in categorie 2 (tussen 20.000 en 50.000 inwoners). Het is de derde keer dat de stad de titel mag dragen, na de bekroningen in 2015 en 2018.
Het Fietscongres wordt om de twee jaar georganiseerd door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) in samenwerking met diverse partners en een gaststad. Het Fietscongres is er voor al wie zich inzet om een beter en veiliger fietsbeleid te creëren. Dit jaar werd het door de coronamaatregelen voor de eerste keer digitaal georganiseerd.
De kandidaturen werden ingedeeld in drie categorieën op basis van het inwonersaantal en beoordeeld door een vakjury onder het voorzitterschap van de VSV. De jury nomineerde drie kandidaten per categorie, zij mochten door naar de volgende ronde. Stad Deinze werd samen met Koksijde en Lommel genomineerd in categorie 2: tussen 20.000 en 50.000 inwoners.
Deinze krijgt subsidie voor fietsvoorzieningen
Er volgde een terreinonderzoek, waarbij de vakjury het fietsbeleid meer in detail bekeek. Op basis van dit onderzoek werd stad Deinze uitgeroepen als Fietsstad 2020 in categorie 2. De stad mag het logo ‘winnaar Fietsstad 2020’ gebruiken, krijgt erkenning voor het beleid en de projecten en een subsidie van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid van max. € 50.000. Deze subsidie zal geïnvesteerd worden in fietsvoorzieningen.
“Het is geen geheim dat Deinze de beste fietsstad van België wil worden” klinkt het bij burgemeester Jan Vermeulen. “We willen een stad zijn op maat van een kind van 8 en een senior van 80. Daarvoor bolt de stad het best voor kleine wieltjes. Op die manier renderen de investeringen in fietsbeleid ook voor rollators, zitscooters, enz. Want hoe vaak krijgen we niet de bezorgde opmerking te horen dat ‘niet iedereen kan fietsen’? Integraal fietsbeleid biedt het antwoord hierop. We zijn erg tevreden dat we na in 2015 en in 2018 ook dit jaar terug Fietsstad zijn. Het motiveert ons om verder te gaan op het ingeslagen pad” besluit Jan Vermeulen.
“We zetten volop verder in op een uitgebreid en veilig fietsnetwerk, geruggesteund door fietsinfrastructuur en circulatiemaatregelen. De fiets moet een beter alternatief zijn voor de auto en moet de eerste keuze zijn voor functionele verplaatsingen tot 15 kilometer” vult schepen van mobiliteit Bart Van Thuyne aan.