Foodbart bestaat vier jaar en ondersteunt de Veggiechallenge van Stad Deinze: ze schakelen een duurzame versnelling hoger, in aanbod en werking.
In april 2022 blaasde Foodbart vier kaarsjes uit. Typisch voor de horecasector is dat vernieuwen een absolute must is. Zo lang je maar trouw blijft aan enkele basiswaarden.
Van bij de start heeft Foodbart bewust ingezet op twee pijlers: duurzaam en zo lokaal mogelijk ondernemen. Om nog meer in te spelen op duurzaamheid, is nu sinds kort een grote stap gezet in het veggie aanbod. Elke huidige burger met vlees is namelijk vanaf nu ook te verkrijgen als een vegetarisch alternatief.
Uiteraard blijven kwalitatieve burgers in het aanbod, maar Foodbart wil het aanbod veggie -naast het reeds ruime aanbod van salades en wraps – verruimen. Hiermee ondersteunt Foodbart ook de Veggiechallenge waar stad Deinze aan deelnam (inwoners aansporen om gezonder/vaker plantaardige voeding te eten), zo beantwoordt het aanbod nu nog beter aan de huidige noden.
Veggie aanbod kan perfect naast vleesburgers
‘Het is een kwestie van de eetgewoontes van huidige en potentiële klanten te volgen’, zegt Bart. ‘Of nog beter, we willen vernieuwend zijn’. Zo ontwikkelt Foodbart af en toe nieuwe eetconcepten (zie ‘Leiepicknick’) en wil men nu een groter veggie aanbod creëren.
Voor de vegetarische burgers wordt gewerkt met De Vegetarische Slager die burgers maakt op basis van soja. Op de serieus uitgebreide menukaart van Foodbart staan intussen 9 vegetarische en 2 veganistische gerechten.
Het wordt de vegetariërs makkelijk gemaakt. Met de ‘Make It Veggie’-optie kan men vanaf nu alle rundsburgers vegetarisch verkrijgen.
Voor ieder wat wils
Het aantal vegetarische mogelijkheden is nu even groot als de vleesmogelijkheden. Voor alle gerechten blijven de twee pijlers duurzaam en lokaal de basisvoorwaarden.
‘We merken dat veel van onze klanten graag eens afwisselen tussen vlees en veggie’, zegt Bart. ‘Mensen zijn bewuster met gezondheid en milieu bezig en dat is maar goed ook. Daar willen we met Foodbart op inspelen door het aanbod – zowel veggie als vlees – duurzaam en lokaal aan te bieden’.
Zo:
- Wordt voor de standaard rundsburger uitsluitend met 100% Limousinrundsvlees gewerkt en wordt deze vers gemaakt in de eigen beenhouwerij.
- Wordt een burger met Dierendonck rundsvlees aangeboden; het West-Vlaams Rood wordt gekweekt in Vlaanderen, meer bepaald in de West-Vlaamse Polders.
- Is de kip een nog meer dichter-bij-huis-verhaal: de Galluxkip is gekweekt in Deinze met respect voor het dierenwelzijn en is eveneens verwerkt in Deinze. Zo doet de kipfilet tussen de burgers de thuisstad van Foodbart – stad Deinze – alle eer aan als kippenstad van Vlaanderen.
Handelen naar wat je aanbiedt
Om het aanbod en de filosofie achter Foodbart kracht bij te zetten, moet er ook in de praktijk naar gehandeld worden. Het aanbod is helder en tastbaar voor de klanten, maar Foodbart is ervan overtuigd dat ook daden, de manier van werken, voor veel klanten een bepalend keuze-element is.
Stapsgewijs wordt de logistieke organisatie ook milieubewust en duurzaam (her)ingericht. We geven enkele voorbeelden:
- Alle meeneemmaaltijden worden verpakt in milieuvriendelijke verpakkingen.
- De gerechten in de fraaie picknickmanden van het nieuw concept ‘Leiepicknick’ steken in hippe, herbruikbare doosjes en bokalen.
- Het inzetten op kwaliteitsvoeding gaat parallel met de manier van distribueren van de thuisleveringen. Om dit op een ecologische manier te doen, is gekozen voor elektrische Smart auto’s en fietsen.
- Ook de vaste medewerkers van Foodbart pendelen allemaal tussen huis en werk met de elektrische fiets.